En tvist kan uppstå mellan dig som konsument och ett företag som du har avtal med. Det kan röra sig tillexempel om en förändring av villkor som är till din nackdel, att abonnemang har förlängts utan ditt samtycke eller att en vara du köpt haft defekter och behöver reklameras. Som konsument finns möjlighet att få sitt ärende kostnadsfritt prövat hos Allmänna reklamationsnämnden. Emellertid kan det finnas fördel att ha ett ombud som sköter ärendet för att säkerställa att grunderna för reklamationen klart framgår, att bevisbördan är uppfylld, mm.

Konsumenttvister kan även handläggas i tingsrätten som förenklade, eller vanliga tvistemål. Både företag och konsumenter kan väcka talan i allmän domstol för att utreda en konsumenttvist. Om tvistebeloppet understiger ett halvt prisbasbelopp kommer tingsrätten handlägga målet som ett förenklat tvistemål. Detta innebär att ombudskostnader inte, i regel, täcks av allmän rättshjälp eller rättsskyddsförsäkringen. Vi anser att enskilda även i sådana tvister är behjälpliga av juridiskt biträde och åtar oss sådana uppdrag. Vi kan vara behjälpliga antingen som rådgivare eller som ombud i tvisten, efter dina behov och möjligheter. Vi hjälper dig att göra erforderlig rättsutredning, ger dig råd och tips om vad för bevis som ska åberopas och deltar i domstolsprocessen. Allt för att utjämna enskilds rättigheter mot ofta mer resursstarka företag.